Počítačová grafika umožňuje rychlou komunikaci.
Zvyšuje množství předávané informace.
Podporuje jejich pochopení a schopnost zapamatování díky
vizualizaci
dat.
Grafika prezentuje informace v podobě, která je pro člověka srozumitelnější - symboly, barvy, ...
Některé grafické symboly jsou navíc známé téměř ve všech kulturách. Takovým symbolem je například šipka (letící šíp) - udává směr.
Podobně jsou lidem jasné ikony nebo
piktogramy
.
Najděte na internetu piktogramy. K jakému účelu piktogramy slouží?
Jaký mají význam čtyři následující?
Kolika jazyky jejich význam umíš vysvětlit?
Počítačová grafika je hlavním důvodem k masovému rozšíření osobních počítačů.
Pracuje s dvojrozměrnými objekty - geometrickými obrazci, texty, křivkami, čárami, fotografiemi, obrázky. Obecně ji můžeme rozdělit na dvě hlavní části - vektorovou a rastrovou (bitmapovou).
Pracuje s objekty v trojrozměrném souřadnicovém systému. Z těchto dat bývá renderován 2D obrázek. Využívá se v zábavním průmyslu (filmy, hry), ve vědě a průmyslu (např. vizualizace, simulace), Nejnověji ve stále populárnějším 3D tisku a virtualní realitě.
Vektorový obrázek je složen z objektů - křivek, geometrických tvarů a jejich barevných výplní.
Podstatné vlastnosti objektu – umístění, délka, směr, barva, tloušťka čáry, barva výplně
Rastrový obrázek je složen z rastru - pravoúhlé mřížky.
Základní prvky obrazu - pixely.
Každý pixel popsán barvou.
Už víš, jaký je hlavní rozdíl mezi rastrovou (bitmapovou) a vektorovou grafikou?
Co je základním prvkem rastrového obrazu?
Co je základním prvkem vektorového obrazu?
Obrázky se v bitmapové grafice skládají z mnoha drobných obrázkových bodů. Každý bod má přiřazenou barvu.
Jeden obraz může tvořit i několik milionů těchto bodů, které jsou vyskládány v takzvaném rastru (bitmapě).
Jednomu takovému bodu se říká
pixel
, jinými slovy obrazový bod.
Velikost i tvar pixelů nejsou přesně dané a mohou se obrázek od obrázku lišit.
Rozlišení (Resolution) informuje o jemnosti rastru, o množství pixelů.
PPI
je zkratka slov Pixels Per Inch, česky obrázkových bodů na palec.
Hodnota délky jednoho palce je
2,54 cm
a PPI (DPI) udává, kolik se do této délky vejde pixelů (bodů).
Například do obrázku s rozlišením 50 PPI se do 2,54 cm se vejde 50 pixelů.
Čím vyšší počet bodů, tím detailněji a ostřeji obrázek vypadá.
Nízké hodnoty PPI mají za následek nekvalitní "zubatý" obrázek. Vysoké hodnoty PPI jsou velmi náročné na paměť (objem dat).
Proto je třeba být s jejich volbou opatrný.
Celkový počet obrazových bodů na šířku a výšku obrazu.
Například velikost 600 × 400 pixelů vyjadřuje, že do obrázku se na šířku vejde 600 pixelů a na výšku 400 pixelů.
Dokážeš popsat obrázek 2000 pixelů × 1000 pixelů z pohledu obrázkových bodů?
Z kolika pixelů je obrázek celkem složený?
Která hodnota je udávána jako první? Výška nebo šířka?
POZOR! Zmenšování rastrového obrázku s sebou přináší ztrátu informací - kvality obrázku. Zmenšovat tedy sice můžeme,ale...
... (zpětným) zvěšováním rastrového obrázku dojde ke ztrátě kvality.
ČAS: 10 MINUT
NÁROČNOST:
STÁHNOUT
POSTUP: Stáhněte si soubor
prijmeni_velikost.jpg.
Otevřete v Malování a snižte velikost obrázku na 30×44 pixelů. Následně zvyšte velikost na 1200×1760 pixelů.
Výsledný obrázek neukládejte, ale prohlédněte si k jakým změnám došlo.
Popište vlastními slovy co jste si tímto cvičením potvrdili?
Barvy jsou tvořeny (míchány) ze základních barev. Míchání se zapisuje různými logickými způsoby - barevnými modely.
BAREVNÝ MODEL | POPIS |
---|---|
RGB | míchání tří světel - červená, zelená, modrá |
CMYK | míchání skutečných barev (tiskárna) nebo simulace míchání- azurová, purpurová, žlutá, černá |
HSB | barva vzniká výběrem odstínu, jeho sytosti a jasu |
Hexadecimální kód | černá: #000000, bílá: #FFFFFF (00 - světlo zhasnuté, FF - svítí v plné intenzitě) |
Z jakých barev se skládá barevný model, který pro zobrazování barev využívají monitory?
Z jakých barev se skládá barevný model, který pro barevný tisk využívají tiskárny?
Většina grafických editorů nabízí výběr barvy formou HSB (HSL). Dokážete vysvětlit proč?
Udává, kolik bitů je vyhrazeno pro přenos barevné informace o jednom bodu. Konkrétně, počet bitů popisujících bod z hlediska počtu barev, které může každý bod nabýt.
Počet bitů | Počet možných barev | Název |
---|---|---|
1 bit | 2 - černá a bílá (nebo jiné dvě) | monochrom mode |
8 bitů | 256 barev nebo 256 odstínů šedé | pseudo color nebo gray scale mode |
16 bitů | 65 536 | high color |
24 bitů | 16 777 216 | true color |
32 bitů | 4 294 967 296 | true color + alfa kanál |
48 bitů | 281 474 976 710 656 | deep color |
Kolik barev je možno popsat pomocí 1 bitu? Kolik pomocí 2 a 4 bitů?
Grafické formáty dělíme podle způsobu uložení (zakódování) grafických dat, a to do dvou skupin:
Jaký formát zvolíte, pokud chcete vytvořit obrázek s plně průhledným pozadím? Je to formát rastrový nebo vektorový
ČAS: 15 MINUT
STÁHNOUT
NÁROČNOST:
POSTUP:
Stáhněte si soubor
prijmeni_hloubka.bmp
.
Otevřete v Malování, postupně měňte a ukládejte soubor s následující barevnou hloubkou, jménem a ve formátu:
a) 8bitový barevný............
prijmeni_8.gif
b) 24bitový barevný..........
prijmeni_24.png
c) 1bitový černobílý............
prijmeni_1.bmp
Soubory nahrajte na Google Disk do složky Barevná hloubka.
GUI je zkratka, která v češtině znamená grafické uživatelské rozhraní. Umožňuje uživatelům ovládat software/hardware pomocí interaktivních ovládacích prvků.
GUI představuje informace a akce, které jsou pro uživatele zobrazována pomocí grafických prvků (např. ikon).
Kompozice řeší vhodné umístění objektů na ploše.
Jedním ze základních pravidel kompozice je zlatý řez.
My se budeme držet jednodušší varianty - rozdělení plochy do tří a tří třetin.
Proč mají fotoaplikace v mobilu pravidelnou mřížku? K čemu se využívá?
Za domácí úkol si na internetu vyhledejte a prostudujte kompozice fotografie.
Zkuste se při sledování televize zaměřit na práci kameramana.
Pokud by bylo všechno stejně tvrdé, jaký význam by měla měkkost?
Kontrast je jedním z nejdůležitějších prvků vizuální komunikace. (Vzpomeňte si, jak jste hledali největší číslo)
Podstata jakékoli věci je definována vlastnostmi či kvalitou ve vztahu k jiné věci.
Kontrast v uspořádání na ploše ovlivňuje uživatele v tom, co si zvolí, dokáže jej přimět k různým aktivitám, napomáhá mu vést zrak po ploše.
HLAVNÍ DRUHY KONTRASTU:
Obrázky na internetu velmi často podléhají autorským právům. Proto je vhodné si zjistit, zda vůbec můžete s určitým dílem (například fotografií) pracovat.
Označení autorského díla: symbol
.
Zákon zjednodušeně říká: Pokud dílo používáte pro studijní účely a ne pro zisk, můžete jej využívat.
Vždy je však nutno uvést, je-li to možné: jméno autora, název díla a pramen.
Pro školní účely jsou velmi vhodná díla s licencí Creative Commons
.
Můžeme využít první obrázek, který „vygooglíme“ a vyhovuje nám?
Pokud ano, proč můžeme? Pokud ne, proč nemůžeme a jaký postup byste doporučovali?
Jedná se o jednoduchou radu, která vám zjednoduší vyhledávání obrázků a fotografií na Googlu. Google má pro obrázky solidní filtrovací nástroje , kterými si můžete nastavit různé parametry hledaného obrázku včetně licence.
Do omniboxu napište za hledaný výraz filetype:formát vyhledávaného obrázku či fotografie. Toto platí pro všechny formáty.
filetype:--- nařizuje vyhledávači, aby hledal jen zvolený typ souboru
Do omniboxu napište za výraz batman filetype:png. Poté batman filetype:svg. V čem je rozdíl?
Svou práci můžete ukládat ve více formátech (typech souboru). Konkrétní formáty se odvíjí od grafického programu, který používáte pro tvorbu, resp. zda pracujete ve vektorovém programu nebo programu pro rastrovou grafiku. Obecný postup výběru formátu je většinou stejný nebo velmi podobný. Nabídku "ULOŽIT JAKO" lze vyvolat klávesovou zkratkou Shift + Ctrl + S . Využívejte také volby Export, která vám nabízí další možnosti zvolit si vhodný formát.
Vždy si vyberte formát vhodný k zvolenému využití.
Během tvorby si práci průběžně ukládejte v nativním formátu programu.
Pravidelně ukládejte svou práci, není to nic složitého a určitě se to vyplatí.
Stačí se naučit např. po pěti minutách stisknout kombinaci Ctrl + S
Základní prvek zobrazovací soustavy počítače. Vykonává výpočty, výsledky přeposílá na zobrazovací jednotku , která data přetváří na obraz. Tyto dva prvky jsou propojeny kabeláží různých standardů, například VGA, DVI, HDMI, DisplayPort.
Video se zápletkouZákladní výstupní zobrazovací zařízení. Monitor je propojen s grafickou kartou. Využívá aditivní model (RGB) skládání barev. Existují různé druhy monitorů (displejů), které se liší ve způsobu vytváření obrazu.
Výběr monitoruVýstupní zařízení sloužící pro výstup údajů z počítače v tištěné podobě. Tiskárny bývají nejčastěji připojeny k počítači USB sběrnicí nebo síťově (Ethernet, Wi-Fi). Pro barevný tisk využívá model barev CMYK. Existují různé druhy tiskáren , které se liší v technologii a způsobu tisku.
TiskárnyVstupní polohovací zařízení, které se skládá z podložky snímacího pera nebo
puku
.
Využití: kreslení volnou rukou (grafický software), digitalizace výkresové předlohy (CAD).Tablety jsou citlivé na tlak, takže můžeme měnit tloušťku a charakter čáry v závislosti na tlaku hrotu pera. LCD tablety mají místo podložky LCD.
Výstupní zařízení, obdoba tiskárny. U vektorových plotterů se pero nebo tužka pohybuje ve dvou směrech nad papírem. Řezací plottery využívají místo pera nůž (reklama). Inkoustové plottery mohou nahradit tiskárny.
Výhoda: velkoformátový tisk (technické výkresy, plakáty, billboardy).
Vstupní zařízení, které slouží pro digitalizaci reálné grafické předlohy (2D a 3D). Softwarovým vybavením scannerů bývá OCR , který převádí textovou předlohu z papíru na digitální, což umožní vyhledat nebo upravit dokument v textovém editoru.
3D ScannerDigitální fotoaparáty zaznamenávají obraz v digitální podobě a ten následně uloží na paměťovou kartu pro další zpracování (uložení na HDD počítače, tisk).
Princip vzniku snímkuVýstupní zařízení promítá obraz z počítače nebo jiného zdroje na projekční plátno, interaktivní tabuli či zeď. Šířka promítaneho obrazu bývá více než 1,5 metru.
Dataprojektory