Tato webová aplikace byla vypracována v rámci bakalářské práce na téma: „Multimediální interaktivní učebnice hardwaru pro potřeby výuky na střední škole“. Je zpracována jako učební pomůcka o hardwaru - vybavení počítače, jeho struktuře, parametrech a principech a to vše vzhledem k časovému sledu.
Hlavním cílem bakalářské práce bylo vytvořit multimediální učebnici pro podporu výuky hardwaru na středních školách – uživatelsky přívětivou učební pomůcku zvyšující kvalitu výuky.
V teoretické části práce jsem nastínil nejvýznamnější metodiky pro vývoj softwaru. Logicky popisuji a názorně procházím jednotlivé fáze vývoje a pravidla, jakými jsou aplikace tvořeny, a poté konkrétní postupy při tvorbě multimediální učebnice (vyvíjené v této práci). Dodržování metodiky při návrhu mi dopomohlo vyvarovat se některým chybám plynoucím z nezkušenosti při vývoji webových aplikací.
V návrhu a celém vytváření programu jsem postupoval podle životního cyklu, který je mírnou modifikací vodopádového modelu. V rámci přípravy projektu jsem prostudoval nejvýznamnější zástupce výukových prostředí podporující interaktivní a multimediální technologie. Seznámil jsem se s analogickými aplikacemi – byla provedena rešerše obdobných učebnic, abych získal dostatek informací a udělal si jasnou představu o aktuálních možnostech, využívaných technologiích, nástrojích a získal tak podklady a inspiraci pro svoji práci. Mezi porovnávanými kritérii učebnic byl design a s ním spojená orientace a přehlednost stránek, rozsah učiva a míra multimediálních prvků. Získal jsem tak několik podnětů čemu se při návrhu vyvarovat a čemu věnovat více pozornosti.
Dalším krokem byla analýza nashromážděných informací. Vysvětluji podmínky pro splnění přenositelnosti aplikace. Z tohoto důvodu bylo absentováno PHP, ale potřebné funkce byly nahrazeny alternativními v JavaScriptu. Dále je uveden přehled a analýza použitých technologií, tj. HTML, CSS a JavaScript. Popisuji jejich výhody a nevýhody, smysl a přínos.
V praktické části BP byla navržena a implementována aplikace. Při návrhu byl kladen důraz především na tři zásadní body – funkčnost, snadnou použitelnost a estetiku. Je důležité, aby se návštěvník neodradil již při prvotním vstupu na stránky přemírou informací nebo zbytečné grafiky. Z tohoto vychází celý layout stránky – vytvořil jsem pro uživatele co nejjednodušší a srozumitelné prostředí se snadným ovládáním. Samotný grafický návrh probíhal v prostředí Adobe Photoshop. K programování HTML a CSS bylo využito vývojového prostředí IDE NetBeans, protože jeho využívání se mi osvědčilo již v mnoha školních projektech. Podařilo se vytvořit aplikaci, která dovoluje běžným uživatelům přehledně zobrazit studijní materiály. Výsledná aplikace umí přehrávat audio a video ukázky přímo na stránkách (bez nutnosti využití jakýchkoli zásuvných modulů), zobrazovat PDF soubory, manipulovat s obrázky a ukázat je v galerii.
V závěru praktické části byla učebnice podrobena testování se záměrem ověřit správné a shodné zobrazení v majoritně používaných prohlížečích. Testování napomohlo podchycení a odladění několika chyb.
Návrhy implementace a použité technologie odpovídají zadaným požadavkům, všem platným standardům s ohledem na moderní technologie a trendy. Aplikace je plně funkční a může být ihned nasazena do provozu.
Struktura učebnice je dělena do sedmi tematicky zaměřených kapitol. Každá kapitola má několik dalších podkapitol. Ty dále rozvíjejí hlavní témata, která jsou ovšem vzájemně provázaná hypertextovými odkazy. Učebnice je dostupná na adrese www.ucebnicehardwaru.cz
Doufám, že se učebnice stane užitečnou pomůckou v důkladném pochopení problematiky hardwaru. Aby bylo možno tohoto cíle dosáhnout, je třeba učebnici průběžně zlepšovat a doplňovat na základě zpětné vazby čtenářů. Do budoucna lze rozšiřovat samotný obsah učebnice a také implementovat různá procvičování, např. znalostní kvízy, které shrnou studijní látku a navíc oživí učebnici.
U všech obrázků se po najetí myši na miniaturu zobrazí zdrojová adresa obrázku.