UDV – zdroje energie


Dětská univerzita popularizovala problematiku obnovitelných a neobnovitelných zdrojů energie

V rámci dalšího setkání dětské univerzity, která proběhla na naší škole, se žáci 5. až 9. tříd zúčastnili interaktivního vzdělávacího programu zaměřeného na zdroje energie a jejich dopad na životní prostředí.

Účastníci se nejprve seznámili s vývojem využívání energií. Dále se snažili vypozorovat hlavní rozdíly mezi obnovitelnými a neobnovitelnými zdroji energie. Byla jim představena základní fyzikální fakta o přeměně různých forem energie a jejich dopadech na životní prostředí. V praktické části programu si žáci vyzkoušeli výrobu elektrické energie pomocí fotovoltaických panelů a větrných turbín. Sami si tak ověřili principy těchto technologií a pochopili, jakým způsobem lze využívat sluneční a větrnou energii. Dalším experimentem byla elektrolýza vody, při které se žáci seznámili s procesem rozkladu vody na vodík a kyslík. Vyprodukovaný vodík byl následně použit k pohonu miniaturní větrné turbíny, což demonstrovalo možnosti využití vodíku jakožto perspektivního energetického nosiče.

Kromě obnovitelných zdrojů energie žáci odhalovali, jak funguje parní stroj. Prostřednictvím funkčního modelu si jej mohli prohlédnout a pochopit tak, jakým způsobem se tepelná energie páry přeměňuje na energii mechanickou. V rámci programu byla také demonstrována hořlavost a nebezpečnost paliva LPG. Žáci tak měli možnost vidět rozdíl mezi bezpečným a nebezpečným zacházením s tímto běžně používaným palivem.

V závěru programu se všichni zapojili do únikové hry s tematikou zdrojů energie. Ta prověřila jejich znalosti a schopnost kritického myšlení v kontextu energetických výzev současnosti. Dětská univerzita tak poskytla žákům cenné znalosti a dovednosti v oblasti obnovitelných a neobnovitelných zdrojů energie, principů parního stroje a bezpečného zacházení s palivy. Přispěla tak k popularizaci vědy a techniky mezi mladou generací.

Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *