Informatika


Průvodce výukou informatiky

Časová osa

3. ročník
1 hodina týdně (33 hodin ročně)
Učíme se ovládat počítač a začínáme v online prostředí Google Workspace
Algoritmizace a programování

Pracujeme s Ozobotem na papíře.

Učíme se základy algoritmizace s robotem Emilem.

Pracujeme s Emilem

4. ročník
1 hodina týdně (33 hodin ročně)
Pokačujeme v Google Workspace. Řešíme bezpečnost a ochranu osobních údajů. Kódujeme slova, rastrové a vektorové obrázky. Šifrujeme.
Algoritmizace a programování
 

Pokračujeme s robotem Emilem.

Pracujeme na projektech s LEGO WeDo 2.0. (úvod do robotiky)

Lego robot

5. ročník
1 hodina týdně (33 hodin ročně)
Začínáme pracovat s daty a grafovými modely. Získávám povědomí o informačních systémech.
Algoritmizace a programování

Pracujeme na projektech s LEGO WeDo 2.0 (robotika) a s Ozoboty (algoritmy).

Pronikáme do tajů block-based Scratche.

6. ročník
1 hodina týdně (33 hodin ročně)
Řešíme znakové sady, symetrické šifry, barevné modely. Pracujeme s daty, evidujeme, prezentujeme infografikou.
Algoritmizace a programování

Pracujeme v block-based prostředí - větvíme, cyklíme, tvoříme podprogramy.

Vytváříme vlastní programy a řešíme problémy pomocí Ozobotů.

Seznamujeme se s robotickou stavebnicí LEGO SPIKE Prime.

Lego SPIKE

7. ročník
1 hodina týdně (33 hodin ročně)
Pronikáme do tajů sítí. Řešíme problémy pomocí schémat, modelů a grafů.
Algoritmizace a programování

"Drtíme" Scratch.

Pracujeme na robotických projektech s LEGO SPIKE Prime (robotika).scratch

8. ročník
2 hodiny týdně (66 hodin ročně)
Získáváme data a těžíme informace.
Algoritmy, programy a robotika

Projektujeme s robotickou stavebnicí LEGO MINDSTORMS EV3   (robotika).

Programujeme jednočipové desky BBC Micro:Bit v MakeCode.

Plánujeme a realizujeme vícehodinové projekty.

microBit

9. ročník
1 hodina týdně (33 hodin ročně)
Víme, co je uvnitř počítače. Rozumíme, jak fungují sítě, jaké služby poskytují. Vidíme do internetu. Dbáme na bezpečnost a digitální identitu.
Algoritmy, programy a robotika

Plánujeme, tvoříme, programujeme, testujeme, modifikujeme, sdílíme vícehodinové projekty na zvolené platformě (vývoj hry, projekt zaměřený na robotiku, "kick-starter" s Micro:bitem, ...)

 

Jak probíhá výuka?

Probíhá ve dvou počítačových učebnách (28 a 20 PC) a na přenosné učebně (24 tabletů) pod vedením aprobovaného učitele.

Neučíme psát děti všemi deseti (v době tabletů a mobilů to trochu postrádá smysl). Spíše se zaměřujeme na typografii a estetiku.

Dovednosti v MS Word a PowerPoint si žáci osvojují v jiných předmětech (Čj, Z, Př, D, aj.). V hodinách informatiky se kancelářské balíky stávají spíše nástrojem k prezentování výsledků jiné činnosti, tak, aby jsme práci s nimi co nejvíce přiblížili realitě.

Učíme v menších skupinách (dělíme třídy), žáci mají nastavenou náročnost úkolů podle svých schopností a předpokladů.

Rozvíjíme dovednosti, které budou ve svém životě potřebovat: myslet kreativně a konstruktivně, spolupracovat ve skupinách, plánovat, hledat různá řešení, testovat své návrhy, modifikovat je, diskutovat nad nejlepším řešením. 

Učíme s přesahem do dalších předmětů – STE(A)M – věda, technologie, inženýring, umění, matematika. 

Známkujeme dovednosti, ne vědomosti. Nebazírujeme na vědomostech o jehličkových tiskárnách, děrných štítcích nebo přenosové rychlosti USB 1.0.

„Nebiflujeme!“

 

Procentuální podíl (z celkové časové dotace) hlavních tematických celků

Informatika
40%
Algoritmizace a programování
30%
Základy robotiky
30%

Ohlasy žáků na hodiny informatiky

Franta L. (4. ročník)

"Na informatice mě baví, že většinou děláme na tabletu a ve dvojicích. A občas i na počítačích. Učíme se programovat, procvičujeme v Interlandu. To je taková hra. Učíme se něco nového, tak mě to baví čím dál víc. A těším se na další hodiny."

Vali V. (4. ročník)

"Na informatice mě baví jak pracujeme ve skupinách nebo dvojicích. Baví mě programování s robůtkem Emilem, jak tam musí zalévat stromy a květiny nebo rozsvěcet domy. Na informatice jsme vytvářeli obrázky z pixelů. A chtěla bych pracovat s tím robotem z Lega. Ale moc mě nebaví kódování. A těším se na příští hodiny."

Tomáš M. (4. ročník)

"Na informatice mě baví, když pracujeme s počítači. Mám rád, když pracujeme s Classroomem. Bavilo mě, když jsme probírali a dělali 2D grafiku a když jsme dělali s Interland game. Baví mě dělat ve skupinách, pracovat s tabletem a s učebnicí a vždy se těším na další hodiny."

Štěpán Č. (7. ročník)

"Nejvíce se mi líbí práce ve Scratchi, ale práce s Lego Spike je také docela fajn, protože se mi líbí pracovat ve skupině. Je dobré, že to, co naprogramujeme, můžeme vidět a osahat si to na stole. Fajn je, že si to můžeme také postavit, ne jen naprogramovat.

David H. (7. ročník)

"Podle mě se mi informatika bude hodit do budoucna. Lego Spike je hodně zábavné a obecně mě dost baví. Baví mě, že musím hodně přemýšlet."

Ján H. (7. ročník)

"Hodiny jsou perfektní. Projekty, které děláme jsou zábavné a mají náplň. Jediná špatná věc je, že by to chtělo dvouhodinovky."
**** a 1/2*

Klárka G. (5. ročník)

"Na informatice teď stavíme z Lega. Baví mě hlavně programování – to je na tom nejzajímavější. Robot může dělat zvuky, měnit barvy a spoustu dalšího. Když něco nevíme, tak nám pan učitel poradí, ale většinu děláme sami."

Dominik B. (5. ročník)

"Stavíme z lega různé roboty, a potom je programujeme, aby dělaly různé věci, např. aby měnily rychlost. Baví mě to. Stavím to ve skupině se svým kamarádem Matyášem."