Luminiscence
Na Sluníčkové škole proběhlo další setkání Univerzity dětského věku, kde žáci v rámci rozličných tematických lekcí bádají a experimentují. Jinak tomu nebylo ani při prosincovém setkání, na kterém jsme se prostřednictvím výtvarného oboru zabývali luminiscencí. V rámci interaktivně laděné přednáškové části jsme oborově nahlíželi na světlo: Co je viditelné světlo? Jak vnímají světlo různí živočichové? Jaký rozdíl ve vidění je u včely nebo hada? Jakým způsobem vzniká duha? Proč mají věci kolem nás barvu? Kde všude můžeme v praxi cíleně využíváme světlo? Představili a diskutovali jsme vybraná světelná díla tuzemských i světových umělců – proč a čím jsou převratná? Přiblížili jsme si tradiční pojetí festivalů světla včetně názorných ukázek z vybraných akcí napříč Evropou. Objasnili jsme si, co je luminiscence, co za ní stojí a jakým způsobem s ní můžeme pracovat. V rámci tvůrčí části lekce jsme si zkoušeli kresbu světlem, kdy se žáci snažili kresebně zachytit: hladinu českého letního rybníka v kontrastu k dramatické hladině rozbouřeného moře, představovali pohyb medúz v akváriu, v sérii skupinových prací se snažili za deset vteřin zarůst místnost na způsob Jackovy kouzelné fazole, v neposlední řadě reagovali kresbou v prostoru na instrumentální hudbu. V druhé části tvořivé lekce pracovaly děti s fluorescenčními barvami na tělo, kdy v rámci malebných experimentů proměňovaly své ruce v živé tvory, kteří pod UV světlem ožívali. I v našem případě pro nás byl čas neúprosný a devadesát minut bylo během chvíle pryč. V závěru setkání jsme jednotlivé výstupy hodnotili, reflektovali a komentovali. Zpětná vazba potvrdila důležitou skutečnost, že i výtvarka nabízí široký prostor pro zábavné zkoumání a objevování.
Mgr. Jakub Havlíček